Heisann

Leste kjapt igjennom rasestandaren, tror det trenger å gjøres noen endringer da ting som "Trange nesebor og kraftig rynke over nesen er uønsket og må straffes hardt."  høres meget spesielt ut. Straffes hardt? Noen som har brukt oversetter her? :)

Er endel slike "småleifer" som jeg er synd står i standarden på Mopsens raseklubb. Flere som er enig med at det må endres på? :)

- Synnøve

Visninger: 232

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Räsestandaren blir satt fra hjemlandet  England.. Før det ble publisert fra sitt hjemland ble den diskutert i alle PUG fora i UK hvor forskjellige meninger og uenigheter var mange, Til slutt ble de enige og den nye offisielle standard som ble sendt til FCA for godkjenning.hvoretter FCA godkjente den ble den videresendt til alle land. Det finnes en standardkomite i alle land som skal videre oversett den til vårt språk. Ikke alle formuleringen på norsk er like gode synes jeg, men den er nå i allefall godkjent som den standard som dommerene har å rette seg etter, Dette med små nesebor, tunge neserynker har intet med enkelte mopser tunge pust, men med ganeseilet som ligger i rukler nedover ganen hvis du tar en titt, Dette kan med årene endre seg og gjøre det for enkelte linjer svært vanskelig å puste, Mulig at dette kan tas opp i diskusjoner siden det etter min mening er så fryktelig feil. Det er ikke nesenhull eller neserynke som gir disse probleme for rasen vår men overstående. Hilsen Liv

Jeg er enig med deg liv :) Å standarden er grei den, men det jeg tror Synnøve mener er selve utrykket straffes hardt.. Det høres så alvorlig ut. høres nesten ut som man skal straffe hunden for dette, eller eieren for den saks skyld. Nå har hund å eier husarest i 1 år pga trange nesebord og kraftig rynke over nesen :P. Det jeg tror Synnøve mener er at utrykket straffes hardt kanskje bør erstattes med foreks:  meget uønsket, eller noe i den dur..  :) Men er nok for sent og ordne på dette nå er jeg redd.

Liv Wallentinsen sa:

Räsestandaren blir satt fra hjemlandet  England.. Før det ble publisert fra sitt hjemland ble den diskutert i alle PUG fora i UK hvor forskjellige meninger og uenigheter var mange, Til slutt ble de enige og den nye offisielle standard som ble sendt til FCA for godkjenning.hvoretter FCA godkjente den ble den videresendt til alle land. Det finnes en standardkomite i alle land som skal videre oversett den til vårt språk. Ikke alle formuleringen på norsk er like gode synes jeg, men den er nå i allefall godkjent som den standard som dommerene har å rette seg etter, Dette med små nesebor, tunge neserynker har intet med enkelte mopser tunge pust, men med ganeseilet som ligger i rukler nedover ganen hvis du tar en titt, Dette kan med årene endre seg og gjøre det for enkelte linjer svært vanskelig å puste, Mulig at dette kan tas opp i diskusjoner siden det etter min mening er så fryktelig feil. Det er ikke nesenhull eller neserynke som gir disse probleme for rasen vår men overstående. Hilsen Liv

Standarden er bra den, på engelsk. Den norske oversettelsen er ikke særlig bra syns jeg. Istedenfor å bruke "straffes hardt" burde det feks stått "dette skal gjøres oppmerksom mtp avl og utstiling da det er uønsket"

Derfor syns jeg det er trist av oversettingskomiteen har oversatt den til "straffes hardt" burde kanskje gjøres oppmerksom på dette og sendt forespørsel om endringer?

Helt enig med deg i denne benevnelsen - uønsket tror jeg ville være nok, men sånn er det, smaken er som baken, hehe

Jeg vil bare nevne at Mopsklubben kan ikke endre noe på den offisielle rasestandarden som kommiteen i NRR har oversatt.

Svar på diskusjon

RSS

Medlemmer

© 2012   Created by Eli Wallentinsen Haaland.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår